N/PE latid - KNA4 (KNA5) ja muud tüübid
Postitatud: 05 Okt 2023, 14:52
Seda KNA4 (ja KNA5) nimetusega N/PE lati kombot teavad ilmselt kõik, kes kasvõi mõnda elektrikilpi seest näinud. Toodetakse seda juba aastakümneid, ei mäletagi millal sellised kunagi ilmusid. Samas on see toode praktiliselt muutumatuna püsinud kogu aja. Tootjaks on muidugi meile hästituntud ENSTO. Kes selle asja aga välja mõtles kunagi, seda pole ma suutnud tuvastada. Miskipärast pole aga suudetud selle mitmeid tobedaid mehaanilisi puudusi kõrvaldada ja kõik kasutavad seda rahumeeli edasi nagu aamen kirikus.
Mida mina näen selle puudustena:
1. Valgest plastist otsakandurid ei fikseeru korralikult DIN-liistule, töö tegemise käigus kipuvad vabalt libisema paremale ja vasakule. Samal ajal ka vasklatt ise ei ole korralikult fikseeritud otsapidi nende otsakandurite sisse, logiseb seal lahtiselt sees, nii et siis töö käigus (juhtmete ühendamisel) need valged otsad lihtsalt liuglevad eemale ja töö tegijale jääb näppude vahele ainult see paljas vasklatt koos klemmidega.
2. Veidigi jämedamad-jäigemad juhtmed tirivad omakorda ka need üksikud klemmid seal vasklati peal viltu ja kiiva, kuna klemmid on ju omakorda valmistatud suure mõõdutolerantsiga selle lati suhtes. Selle üheainsa kruviga ei olegi võimalik klemmi niimoodi latile fikseerida, et juhe teda viltu ei tiriks.
3. Pealt kruvide kinnikeeramiseks on vaja ju kruvikeerajaga ikka natuke ka peale suruda, aga see vasklatt on sedapidi suunas parajalt õhuke, nii et paindub kõveraks ja pikemate tootemudelite puhul läheb lausa kõhtupidi vastu DIN-liistu.
4. Klemmid on põhimõtteliselt õhukesest plekist valmistatud ja sedasi juhtme kinnituskruvi on sinna vaid paari keermega sisse keeratud. Kui natukenegi tugevamalt kruvi kinni pingutada, siis tihti see kruvi hakkab lihtsalt seal keemestatud plekiriba sees üle viskama ja enam mingit kontaktisurvet juhtmele ei paku, klemm tuleb ära visata. Mõnikord tekib see üleviskamine juba väga kergelt kruvi pingutades (lohakalt keermestatud ava klemmis?).
5. Poest ostetavatel standardversioonidel on jämedama juhtme klemme pandud tavaliselt vaid mõni üksik. Tihti jääbki neid sedasi väheks, tuleb hakata üksikuid klemme eraldi veel juurde ostma.
6. Müüakse neid olemuselt nii lihtsaid tooteid aga soliidselt kõrge hinnaga.
Muidugi saab poes valida ka teistmoodi konstruktsiooniga N/PE klemmlatte (ja ega kolmandat varianti rohkem nagu polegi). Need on siis tüüpiliselt ristküliku-kujulise ristlõikega tugevad vask/messing pulgad, millesse juhtmete jaoks puuritud ümaravad, millele pealtpoolt puuritud keermestatud avad survekruvidele. Sellised klemmlatid väldivad mitmeid KNA-tüüpide puudusi - ei lagune laiali, ei logise, ei paindu, kruvide avades on keermestust piisavalt pikalt (kruvid ei hakka ka tugevalt keerates üle viskama), hind on neil toodetel ka väga odav. Samas aga etteantud juhtmeavade diameetrid on neil nii nagu on, ise seda diameetrite valikut samal klemmil ümber muuta/konfida ei saa. Teine suurem probleem on, et kruvi keerab otsaga vahetult vastu juhet, kraapides või lausa purustades seda. Ja ühest kruvist ei piisa, et vältida juhtme selles augus olles külgsuunalist veidi pöördumist, kui juhet sikutada (siis kui juhe on peenem kui ava läbimõõt). Viimasel juhul aitaks probleemi lahendada, kui see latt oleks paksem ja kõrvuti seal igas avas siis 2 kruvi. Siis oleks ka elektriline kontakt kindlam. Üksikuid selliseid tooteid olen isegi näinud, aga haruldased. Aga ühe omaette erisusena on sellist tüüpi N/PE latte on saadaval ka kaetud (isoleeritud) versioonis, mida KNA-tüübid teatavasti ei ole. Mõnel paigaldusel oleks kindlam, et N latt ei läheks juhuslikult näiteks vastu lähedalolevat PE latti või kilbi korpust.
Ehk siis kokkuvõtteks, nokk kinni saba lahti, kumbki variant pole ideaalne. Ma polegi leidnud tõeliselt hea konstruktsiooniga madalpinge paigalduse N/PE latti senises praktikas. Eesti müüjatel mingit muud valikut pole ka, võib-olla välismaalt otsides miskit isegi leiaks. Võite siin teemas julgesti soovitada-viidata, kui teate midagi asisemat kusagil saadaval...
Mida mina näen selle puudustena:
1. Valgest plastist otsakandurid ei fikseeru korralikult DIN-liistule, töö tegemise käigus kipuvad vabalt libisema paremale ja vasakule. Samal ajal ka vasklatt ise ei ole korralikult fikseeritud otsapidi nende otsakandurite sisse, logiseb seal lahtiselt sees, nii et siis töö käigus (juhtmete ühendamisel) need valged otsad lihtsalt liuglevad eemale ja töö tegijale jääb näppude vahele ainult see paljas vasklatt koos klemmidega.
2. Veidigi jämedamad-jäigemad juhtmed tirivad omakorda ka need üksikud klemmid seal vasklati peal viltu ja kiiva, kuna klemmid on ju omakorda valmistatud suure mõõdutolerantsiga selle lati suhtes. Selle üheainsa kruviga ei olegi võimalik klemmi niimoodi latile fikseerida, et juhe teda viltu ei tiriks.
3. Pealt kruvide kinnikeeramiseks on vaja ju kruvikeerajaga ikka natuke ka peale suruda, aga see vasklatt on sedapidi suunas parajalt õhuke, nii et paindub kõveraks ja pikemate tootemudelite puhul läheb lausa kõhtupidi vastu DIN-liistu.
4. Klemmid on põhimõtteliselt õhukesest plekist valmistatud ja sedasi juhtme kinnituskruvi on sinna vaid paari keermega sisse keeratud. Kui natukenegi tugevamalt kruvi kinni pingutada, siis tihti see kruvi hakkab lihtsalt seal keemestatud plekiriba sees üle viskama ja enam mingit kontaktisurvet juhtmele ei paku, klemm tuleb ära visata. Mõnikord tekib see üleviskamine juba väga kergelt kruvi pingutades (lohakalt keermestatud ava klemmis?).
5. Poest ostetavatel standardversioonidel on jämedama juhtme klemme pandud tavaliselt vaid mõni üksik. Tihti jääbki neid sedasi väheks, tuleb hakata üksikuid klemme eraldi veel juurde ostma.
6. Müüakse neid olemuselt nii lihtsaid tooteid aga soliidselt kõrge hinnaga.
Muidugi saab poes valida ka teistmoodi konstruktsiooniga N/PE klemmlatte (ja ega kolmandat varianti rohkem nagu polegi). Need on siis tüüpiliselt ristküliku-kujulise ristlõikega tugevad vask/messing pulgad, millesse juhtmete jaoks puuritud ümaravad, millele pealtpoolt puuritud keermestatud avad survekruvidele. Sellised klemmlatid väldivad mitmeid KNA-tüüpide puudusi - ei lagune laiali, ei logise, ei paindu, kruvide avades on keermestust piisavalt pikalt (kruvid ei hakka ka tugevalt keerates üle viskama), hind on neil toodetel ka väga odav. Samas aga etteantud juhtmeavade diameetrid on neil nii nagu on, ise seda diameetrite valikut samal klemmil ümber muuta/konfida ei saa. Teine suurem probleem on, et kruvi keerab otsaga vahetult vastu juhet, kraapides või lausa purustades seda. Ja ühest kruvist ei piisa, et vältida juhtme selles augus olles külgsuunalist veidi pöördumist, kui juhet sikutada (siis kui juhe on peenem kui ava läbimõõt). Viimasel juhul aitaks probleemi lahendada, kui see latt oleks paksem ja kõrvuti seal igas avas siis 2 kruvi. Siis oleks ka elektriline kontakt kindlam. Üksikuid selliseid tooteid olen isegi näinud, aga haruldased. Aga ühe omaette erisusena on sellist tüüpi N/PE latte on saadaval ka kaetud (isoleeritud) versioonis, mida KNA-tüübid teatavasti ei ole. Mõnel paigaldusel oleks kindlam, et N latt ei läheks juhuslikult näiteks vastu lähedalolevat PE latti või kilbi korpust.
Ehk siis kokkuvõtteks, nokk kinni saba lahti, kumbki variant pole ideaalne. Ma polegi leidnud tõeliselt hea konstruktsiooniga madalpinge paigalduse N/PE latti senises praktikas. Eesti müüjatel mingit muud valikut pole ka, võib-olla välismaalt otsides miskit isegi leiaks. Võite siin teemas julgesti soovitada-viidata, kui teate midagi asisemat kusagil saadaval...