Kui ametnikud vahetusid, polnud äkki enam miski võimalik

ehituslubadega jms seonduv
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 4100
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 45 korda
On tänatud: 136 korda

Kui ametnikud vahetusid, polnud äkki enam miski võimalik

Lugemata postitus Postitas kunn24 »

Õhtulehst: BÜROKRAATIDE SUVA | Viljar Arakas: kui ametnikud vahetusid, polnud äkki enam miski võimalik
https://www.ohtuleht.ee/1145982/burokra ... i-voimalik

Loos olev Vikerraadio loo viide (seal on kõik lahti räägitud):
Viljar Arakas riigi efektiivistamisest
https://vikerraadio.err.ee/1609864957/v ... 62313e80ea
Juhe teab kõike.
Kalvis
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 11507
Liitunud: 03 Veebr 2008, 14:02
On tänanud: 4 korda
On tänatud: 331 korda

Re: Kui ametnikud vahetusid, polnud äkki enam miski võimalik

Lugemata postitus Postitas Kalvis »

Momendil pole Riigil - Valitsusel, Riigikogul, veel vähem ametnikel seda jama lõpetada.
Esmane on RK - komisjonides tuleks tõsiselt üle vaadata kas meil kõiki neid punkte seadusesse on ikka vaja? Saadik on laisk, tema hääletab kuidas juhtoinas ütleb.
Järgmine tasand on valitsus. Ministeeriumi otsustada on kui püüdlikult tuleb seadusi täita. Siin oleks ravi imelihtne - koheselt koondada 10-30% ametnikest siis jääb aega tegeleda oluliste asjadega, mitte lollustega. Riik säästaks suurtes kogustes raha ja maksutõusud pole vajalikud. Kahjuks on see jäänud nii Valitsuse kui RK tühipaljaks lubaduseks. Põhjus sama - minister taha, et tal oleksid usinad tallalakkujad - kes kantseldab ministri lapsi, kes keedab kohvi - peavasi, et kõik ministri soovid oleksid täidetud. Minister pole huvitatud korra majja löömisest. See teeks ta vihatud ministriks.
Viima tasand oleks ametnik aga neil polegi tegelikult tööd. Oma olemasolu tõestamiseks tegeldaksegi kirjavigade ja seaduse tähenärimisega. See tegelane on kõige vähem huvitatud normaalsest tööst ja ei hakka vabatahtlikult seda kunagi tegema.
Prill
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1533
Liitunud: 27 Veebr 2017, 10:36
On tänanud: 7 korda
On tänatud: 86 korda

Re: Kui ametnikud vahetusid, polnud äkki enam miski võimalik

Lugemata postitus Postitas Prill »

Oleks siis nii lihtne, praktikas ei Riigikogu ega ministrid ei ole pädevad hindama, mis on vajalik ja mis mitte. Neid detaile teavad need ametnikud, kes ministeeriumis erialaliitude, ekspertide, analüüside jt toetudes on kokku kirjutanud.
Niisamuti on poliitiline klass professionaliseerunud, kus parteides ei toimeta enam niivõrd aatelised ja ideoloogiliselt motiveeritud inimesed, vaid need kes on elukutseks valinud poliitiku töö. Selle tunnistuseks on omamoodi kurioossed inimeste parteide vahelised liikumised, nt kuidas Ratas või Tsahkna on olnud ühe partei juhid ja äkki leidnud maailmavaatelise ilmutuse ja liikunud teise parteisse, parteide ladviku inimesi on samuti liikunud. Keegi kujutanuks minevikus või mujal ette, et Lenin oleks teise parteisse liikunud, või Reagan otsustanud demokraatide parteiga liituda :D
Paraku noortele kes elukutseks poliitikutöö vaadanud, ei ole ideoloogia ja maailmavaade ülim, vaid oluline on ka see kus firmas/parteis on paremad võimalused end teostada, karjääri teha kuni hirmuni töötuksjäämise ees.
Sellised poliitikud ministriametis toimetavad samuti teistel alustel, kus ministriamet ei ole enda kehtestamise või poliitika läbisurumise koht, vaid edev rida poliitiku CV-s, olla esimese pingirea mees, nö tippjuht. Kuna ministriamet on nagunii praktikas üürike, on kasulik seal toimetamiseks juhinduda ministeeriumi tegelikest juhtidest kantsleritest ja ametnikest. Neile ministritele, kes oma alluva ministeeriumi inimesi ei hinda või ametnikud end ohustatuna tunnevad, sellistele ministritele libistatakse "pomm alla", mis näitab ministrit ebapädevana (minister ei ole ekspert), saamatuna ja ta võib häbi-skandaaliga lahkuma olla sunnitud.
Nii on oskuslike ministrite puhul juba tavaks, kuidas ka korralise lahkumise puhul tänatakse alluvaid ministeeriumi töötajaid külluslike preemiatega. See ei maksa ministrile midagi, ega ta oma firmast/taskus ei maksa :)

Nii ka minister ei kärbi midagi, ega ei otsusta ka midagi ministeeriumi tahte vastaselt. Näiteid elust enesest kamaluga, kasvõi siseminister Taro kelle valitsemise all tuli välja PPA illegaalne jälgimiskaameravõrgustik, ja mille peale meedias õiguseksperdid ja kodanikuriigi fännid nõutasid suuremat arutelu.
Loomulikult ei tulnud mingit suurt arutelu, PPA pealik kirjutas ministrile ette kuidas teemat kommunikeerida ja kuidas kõige kiiremini&lihtsamini illegaalne tegevus legaliseerida.
Ja nii läkski, kui ühel hetkel oli skandaal, siis teisest hetkest sai kaameravõrgustikust õiguspärane lahendus, sealjuures PPA kirjutas sisse lisavõimalusi, mida varasemal illegaalsel skeemil ei olnudki.
Ministri jaoks oli tema haldusala tööd&kuvandit segav teema laualt ära saada, aga mitte sellest mingit suurt arutelu teemat kasvatada.
Sama skeem toimus ka teises ministeeriumis, kus skandaalselt puuduliku või õigusliku aluseta riiklikud institutsioonid surfasid inimeste ja ettevõtete pangakontodel. Ka seal olid teema laualt/meediast pühkimisest huvitatud kõik alates pankadest, kes oma klientide pangasaladust lasid rikkuda, kuni institutsioonide ja ministrini välja.

Ka ametnike lahtilaskmine ja töökoormus on huvitav teema, kus kerge on öelda, et laseme iga kolmanda lahti ja ongi tehtud. Ent sügavamas sisus iga riigi tehtud seadus, regulatsioon vajab toimimiseks ressurssi sh ametnikke, kes menetlevad jne, iga kord kui bürokraatiamasin saab maha mõne seaduse muudatuse, parendamise, täiendamise, või uue regulatsiooniga, on seal juures ka tabel palju sellega rahaliselt kaasneb, sh tööjõukulud.
Ja ka see lootus, et laseme osad lahti küll allesjäänud hirmust ka teiste töö ära teevad ei tasu toimida, piisab kui kuskilt hakkab lonkama, a'la pensione&teotusi ei maksta õigeaegselt välja, või miski menetlus kodaniku jaoks põrub, sest amet ei suutnud tähtajaks oma osa ära teha - ehk meediaskandaal, kus jälle minister peaks tegelema, kus "tegelemine" konverteerub sujuvalt lisaraha suunamiseks "tulekahju kustutamiseks" ehk palgatakse ametnikke juurde :D
Automaksu kehtestamisega oli ka huvitav, kus selle õigusakti ja regulatsiooni väljatöötamine oleks nagu ministeeriumi töö, tehti selle tarbeks ministeeriumiametnikest eraldi komisjon&meeskond, kus uue regulatsiooni väljatöötamist käsitleti nö eraldi projektina, millega kaasnevad eraldi tasustamine ja vältimatu maksuraha klassika - preemiad tulemusliku töö eest.

Võib ka teisest suunast vaadata kuidas mõni aeg tagasi ilmnes kuidas PPA ei täida jälle seadust, kus salastuse tähtaja minetanud dokumendid peaks avalikuks saama, ent kui keegi (nt ajakirjanik küsib) sellist avalikuks saanud dokumenti, saab eitava vastuse, kuidas see dokument ei ole ikkagi veel avalik.
Ja kui ajakirjanik hakkab torkima ministeeriumini välja, kus küsitakse PPA-lt selgitust, miks seadust ei täideta, saadakse vastus, kuidas PPA-l napib tööjõudu, sest ka salastatud dokumendid ei muutu automaatselt avalikuks, vaid iga dokument loetakse ametniku poolt läbi, vajadusel eemaldatakse info mis peab jääma mistahes nt privaatsed isikuandmed, jm põhjused endiselt mitteavalikuks.
Ehk kiiresti oli ministeeriumil ja ministril ka probleem - kus nende haldusalas on vaja raha juurde, et palgata juurde inimesi, et saaks seadus toimida.
Antud salastatud dokumentide juhul on veel nüanss, kus kunagi kui see kord kehtestati ja pikad aastad kui oli mugav igasuguseid dokumente erineval tasemel salastada - arvatavalt toona ei mõeldud kui kunagi need salastustähtajad ümber saavad, tuleb teha kulutusi samade paberite menetlemisel avalikustamiseks. Ehk kui miski paber oli 15 aasta salastustähtajaga, oli tegelikult juba 15 aastat tagasi teada, et täna vajab see paber ametnikuressurssi.
Kalvis
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 11507
Liitunud: 03 Veebr 2008, 14:02
On tänanud: 4 korda
On tänatud: 331 korda

Re: Kui ametnikud vahetusid, polnud äkki enam miski võimalik

Lugemata postitus Postitas Kalvis »

Keegi ei keela komisjoni eksperte kutsuda seaduse väljatöötamiseks. Hollandis koondati 30% ja midagi halvemaks ei läinud, küll aga paremaks. argentinas 10%, kisa oli taevani ja midagi halvemaks ei läinud. Usas Elon lasi min 10% lahti ja seni peale vihkamise ja kisa polegi midagi halba. Ministrid on mugavustsoonis. Lihtsam on mitte vihatuks saada. Õige minister peaks viima ennast kurssi, tegema otsuse aga meil on mökud.
Prill
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1533
Liitunud: 27 Veebr 2017, 10:36
On tänanud: 7 korda
On tänatud: 86 korda

Re: Kui ametnikud vahetusid, polnud äkki enam miski võimalik

Lugemata postitus Postitas Prill »

Pole hullu, rohkem e-riiki vähem ametnikke..
https://www.err.ee/1609878541/riik-tell ... fosusteemi
"..lisaks peaks kõigi andmete hoidmine ja (pool)automaatne töötlemine ühes kohas vähendama vajadust inimressursi järele.." :D
val
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1659
Liitunud: 28 Dets 2010, 13:32
On tänanud: 25 korda
On tänatud: 23 korda

Re: Kui ametnikud vahetusid, polnud äkki enam miski võimalik

Lugemata postitus Postitas val »

Prill kirjutas: 06 Dets 2025, 11:10...Automaksu kehtestamisega oli ka huvitav, kus selle õigusakti ja regulatsiooni väljatöötamine oleks nagu ministeeriumi töö, tehti selle tarbeks ministeeriumiametnikest eraldi komisjon&meeskond, kus uue regulatsiooni väljatöötamist käsitleti nö eraldi projektina, millega kaasnevad eraldi tasustamine ja vältimatu maksuraha klassika - preemiad tulemusliku töö eest. ...
Eraldi töögrupid, komisjonid ja aasta lõpus preemia ei tähenda lisarahastust või uusi ametnikke. ChatGPT väidab järgmist: "Mootorsõidukimaksu eelnõu töötasid välja olemasolevad riigiametnikud (peaspetsialistid, analüütikud, õigusosakonna töötajad) — ei ole mingeid avalikke andmeid, mis toetaksid väidet, et selleks oleks eraldi palgatud uusi ametnikke."

Kalvis, kui nõuad, et minister peab iga teemaga end kurssi viima, siis on meil vaja väga palju rohkem ministreid, sest normaalsele inimesele käib selline nõudmine üle jõu. Pigem tekivad AI ministrid, kellele pole kõigega kursis olemine mingi probleem.
Urmas
autodidakt
Postitusi: 13082
Liitunud: 17 Apr 2009, 23:51
On tänanud: 407 korda
On tänatud: 445 korda

Re: Kui ametnikud vahetusid, polnud äkki enam miski võimalik

Lugemata postitus Postitas Urmas »

Mõnes valdkonnas tundub, et midagi on isegi võimalik.
https://epl.delfi.ee/artikkel/120421416 ... -rusikasse

Samal teemal
03.12.2025
Töötukassa: kontoritöö leidmine on muutunud väga keeruliseks (90)
03.12.2025
„Praegu pole juriidiline ega inimlik pool olnud kellegi puhul korrektne.“ Töötukassa robustsed koondamised ja valusad lahkumised (345)
11.11.2025
Töötukassa esitas kollektiivse koondamise teate. Vaata, kui palju ametikohti maakondadest kaob (178)
30.10.2025
Töötukassa kavatseb koondada 170 töötajat (209)
24.10.2025
Ka töötukassa koondab. Tõnismäe büroo paneb uksed kinni (99)
NB! Ei võta materiaalset vastutust oma kommentaarides soovitatu kasutamise eest! ;)
Kalvis
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 11507
Liitunud: 03 Veebr 2008, 14:02
On tänanud: 4 korda
On tänatud: 331 korda

Re: Kui ametnikud vahetusid, polnud äkki enam miski võimalik

Lugemata postitus Postitas Kalvis »

val kirjutas: 07 Dets 2025, 09:23 Kalvis, kui nõuad, et minister peab iga teemaga end kurssi viima, siis on meil vaja väga palju rohkem ministreid, sest normaalsele inimesele käib selline nõudmine üle jõu. Pigem tekivad AI ministrid, kellele pole kõigega kursis olemine mingi probleem.
OT: Läheb poliitikasse. Ministreid on igasuguseid. On kohatäitjaid, mökud, mõni jagab isegi matsu. Eestis on kõik ministrid ise väitnud - nemad on poliitika kujundajad, töö teeb kantsler ja ametnikud. Niikaua kui minister sedasi ütleb ja mõtleb, niikaua ongi ta ametnike lõa otsas. Oli juhus kus kantsler tõmbas põllumajanduse ministri lohku kalaafääriga. Minister ei süüvinud tööalasse, usaldas kantslerit ja lõpuks lahkus kingajälg tagumikus. Kui minister tahab asju ajada, peab ta oma töövaldkonda jagama ja vajadusel kantsleri välja vahetama, igatahes oskama oma soovitud poliitika alluvatele selgeks tegema. Mugav või loll minister seda teha ei julge. Kantsler keerab talle kiirelt käki ära.
Ei ole üldse vaja rohkem ministreid - iga minister peab suutma ennast oma ministeeriumis kehtestama! Kui kantsler hakkab vastu töötama, on õigus välja vahetada. Uus kantsler võib iga vastu punniva ametniku välja vahetada.
Eraettevõtluses on sama - ettevõtte juhi tähtsaim töö on kõigepealt kõik alluvad tööle panna, kes pole nõus, peab lahkuma. Ministri tähtsaim töö on identne - tema põhitöö ongi alluvad panna tegema tema poliitilist tahet. Kuid kohatäitja ministril see huvi puudub. Teda huvitab - kuidagi tehke töö ära ja mulle ärgi käkki keerake, mina aga pühendun esinemisele.
Vasta