Käivituskaabli ristlõige?

Siia ei postita ostu-müügi kuulutusi!
madis64
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3512
Liitunud: 22 Juun 2009, 22:16
On tänanud: 30 korda
On tänatud: 87 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas madis64 »

kunn24 kirjutas: 14 Dets 2025, 19:21 Igaks juhuks, mis on selle doonori mark ja mudel, mis ära kooles?
Ei hakka täpsustama, doonor pole ilmselt süüdi kui patsient maanteeäärses parklas täkku palub. Endal ei hakanud kellad helisema, et see maskiin peab ju katki olema kui ta vahepeatuses enam ei käivitu. Kooliraha...

Kuid toona olid 90-ndad, kõik me sõitsime erinevas seisundis rontidega ja olime märksa abivalmimad kui praeguste garantiiliste liisinguautodega. ;)
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 4184
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 45 korda
On tänatud: 140 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas kunn24 »

See vähemalt kõrvaldab selle eelduse, et olnuks tänapäevane, väidetavalt kapriisse elektroonikaga masin mida pidanuks hoidma, nagu essu pilpa peal. Ma isegi ei hakka sellele väitele kinnitust küsima, asi on ilmselge.
Juhe teab kõike.
madis64
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 3512
Liitunud: 22 Juun 2009, 22:16
On tänanud: 30 korda
On tänatud: 87 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas madis64 »

kunn24 kirjutas: 15 Dets 2025, 20:03 See vähemalt kõrvaldab selle eelduse, et olnuks tänapäevane, väidetavalt kapriisse elektroonikaga masin mida pidanuks hoidma, nagu essu pilpa peal.
Paraku ma suhtun oma tänastesse liikuritesse täpselt sellise hoolega, et tee ääres "ära surnud" autole pakun telefoni teel autoabi kutsumist ja sõitjatele sooja transporti lähimasse tanklasee või asustatud punkti (kui autosse mahuvad).
Täku andmine tundmatule ilmselgelt pooletoobisele autole on välistatud.
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 4184
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 45 korda
On tänatud: 140 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas kunn24 »

Seal on kõige suurem jamade oht, kui ajad polaarsuse segi. Selles mõttes võiks käivituskaablis (mõne kroku ühenduse juures) olla 200- 300 A sulavkaitse.
Juhe teab kõike.
Urmas
autodidakt
Postitusi: 13147
Liitunud: 17 Apr 2009, 23:51
On tänanud: 408 korda
On tänatud: 445 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas Urmas »

Riio12 kirjutas: 15 Dets 2025, 19:51 "Ei olnud probleemi kohe start-funktsiooni naabrimehe Porsche Cayenni käima saada" see siis Märjamaa eliit korrusmaja parklas vahetult Datziate kõrval vä??
Ah, eliit või asi. Üks paras parsa oli tal see. Umbes aasta tagasi müüs maha. :) Mu vana Dacia on ühes garaažis olnud kõrvuti paar kuud ikka palju uhkemate autode ja mottorratta kõrval. Mitte küll Eestis.
NB! Ei võta materiaalset vastutust oma kommentaarides soovitatu kasutamise eest! ;)
Prill
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1560
Liitunud: 27 Veebr 2017, 10:36
On tänanud: 7 korda
On tänatud: 88 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas Prill »

kunn24 kirjutas: 15 Dets 2025, 20:31 Seal on kõige suurem jamade oht, kui ajad polaarsuse segi.
Pluss NOCO-le kus klotsil on valestiühendamise kaitse sisse ehitatud.

See kuidas täkuandmine täkuandja sõidukit kahjustab on huvitav teema. Üheksakümnendatel vaese tundengina sai üks diisliront soetatud, millel aku ära kärvas ja uue diislikäivitusaku raha tundus võimatult kallis, sai suvaline aku peale istutatud, millega hakkas pakasega jant kus mitte igakord ei õnnestunud käivitada ja pidi tihti abi paluma - ei meenu, et kordagi oleks abiandja sõidukit kahjustanud.
Samuti meenub vastupidine soovitus, kus sellel hetkel kui "tühi" sõiduk üritab krokodillide pealt käivitada, annab abiandja gaasi, tõstab oma generaatori pöörded kõrgeks, kus genekas uhab akule süsteemi&akule maksimaalselt lisaks.
Samuti võiks autoelektrisüsteemis juba olla kaitsed võimalike lühiste, ülelaadimiste-tühjenemiste tarbeks. Tõsi otse aku klemmidelt voolu võttes võttes ei saa ületühjenemist ju ka kaitsme olemasolul vältida..

Üheksakümnendate lõpust meenub, kuidas tööautoks anti üks aasta vana corolla, siis küll ülemus luges sõnad peale, et ma ei hakkaks sellega kuskil kaablite ega köiega mülgastes abis käima :)
Mäletan ka jutte, kui "ajudega" autod hakkasid levima, ei soovitatud neil nende krokodillidega jännata, võivat kalliks minna..
Samas nagu mäletan juba selle sajandi sõidukiga kaasa tulnud juhendites on olnud juhised ka krokodillidega voolu andmiseks ja vastuvõtmiseks - kas siis ikkagi ei ole nii ohtlik teema, või ajaga on "ajude" kaitseks miskeid meetmeid juurde lisatud.
ping
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 6171
Liitunud: 28 Jaan 2016, 10:35
On tänanud: 114 korda
On tänatud: 295 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas ping »

Prill kirjutas: 16 Dets 2025, 09:27
kunn24 kirjutas: 15 Dets 2025, 20:31 Seal on kõige suurem jamade oht, kui ajad polaarsuse segi.
Pluss NOCO-le kus klotsil on valestiühendamise kaitse sisse ehitatud. ...
Nii minu akupangal, kui teistel hiinlastel on "kaitsmeks" klotsi sees asuva relee kontaktid, sest selles kohas kasutatakse tavalist 80A releed vastava mõõduga kontaktidega.
Ülekoormusele peavad need kontaktid vastu ainult seepärast, et neid ei lahutata koormuse all.

Tegelikult, kui on peatähtis autonoomne käivitamine, isegi kui käivitusabi on aasta autos vedeledes tühjaks saanud ja ära külmunud, siis töökindlam lahendus on superkondensaatoriga käivitusabi.

Kuna enamus ei tea, et kuidas kondensaatoriga käivitusabi kasutatakse, siis siin üks video külmunud ja 9V akupingega auto käivitamisest 500F superkondensaatoriga, mille täis laadimine kasvõi -70C külmaga kestab kuni 3min.
https://www.youtube.com/watch?v=sTX-E-96UPg

Vaatasin, et Poola laos on hetkel veel 4 tükki 500F käivitit jõuluhinnaga 91eur.

Superkondensaatorite test, üks paljudest:
https://www.youtube.com/watch?v=8MpgumuI3SA
:hello:
Õppefilosoofia paradoks - õpetamine on tühi töö ja vaimu närimine, sest lollile ei jää nagunii midagi külge, andekas õpilane saab aga kõik ise selgeks, kui on loodud tingimused arenemiseks.
Vko
Ehitusspets
Ehitusspets
Postitusi: 571
Liitunud: 20 Veebr 2024, 13:15
On tänanud: 5 korda
On tänatud: 16 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas Vko »

Prill kirjutas: 16 Dets 2025, 09:27 Samas nagu mäletan juba selle sajandi sõidukiga kaasa tulnud juhendites on olnud juhised ka krokodillidega voolu andmiseks ja vastuvõtmiseks - kas siis ikkagi ei ole nii ohtlik teema, või ajaga on "ajude" kaitseks miskeid meetmeid juurde lisatud.
Töötava mootoriga ohtlik igal juhul. Töötava mootoriga võib lasta abisaaja auto akut 10 min laadida, see on ka suureks abiks. Mul ongi kogemus, kus kohe peale juhtmeid külge pannes abisaaja auto starter jõudis liiga vaevaliselt ringi käia, aga kui oli mu auto pealt u. 10 min laadinud, siis käivitus kenasti.
Prill
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1560
Liitunud: 27 Veebr 2017, 10:36
On tänanud: 7 korda
On tänatud: 88 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas Prill »

Vko kirjutas: 16 Dets 2025, 11:35 Töötava mootoriga ohtlik igal juhul.
Võimalik, või võis see töötava mootori skeem olla põhjusel kus vaesemal ajal sõideti rohkem malts akudega, ja seisatud mootoriga sõidukiga abi andes võis lõpetada olukorras, kus on kaks autot mis vajavad käima aitamist.. :)
ping
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 6171
Liitunud: 28 Jaan 2016, 10:35
On tänanud: 114 korda
On tänatud: 295 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas ping »

Prill kirjutas: 16 Dets 2025, 13:45
Vko kirjutas: 16 Dets 2025, 11:35 Töötava mootoriga ohtlik igal juhul.
Võimalik, või võis see töötava mootori skeem olla põhjusel kus vaesemal (?) ajal sõideti rohkem malts akudega, ja seisatud mootoriga sõidukiga abi andes võis lõpetada olukorras, kus on kaks autot mis vajavad käima aitamist.. :)
Kas "vaesemal" või "vanemal" ajal?

Vanematel autodel, millede elektritarve oli praeguste autode tarbest palju väiksem olid generaatorid väiksema võimsusega.

Kui auto generaatoril oli vanasti märgitud väljunvooluks 55A, siis see tähendas, et 5000rpm ja koormusvoolu 55A juures on selle generaatori väljundpinge vähemalt 12,8V.
Vanasti oli autogeneraatorite magnetahela pilu staatori ja rootori vahel suurem, mis tekitas generaatorile pehmemalt langeva väljundgraafiku ja võimaldas ohutumalt töötava mootoriga teisele autole voolu anda.

Uuematel autodel on generaatorid võimsamad, väiksema õhupiluga ja jäiga väljundgraafikuga, mistõttu on neid kergem üle koormata stardivoolu andmisel.

Ei maksa ka unustada, et "veel hea" aga tühjaks käiatud autoaku võib kohe peale mootori käivitumist tarbida laadimisvoolu isegi 100A, mis omakorda lisab generaatorile koormust.
:hello:
Õppefilosoofia paradoks - õpetamine on tühi töö ja vaimu närimine, sest lollile ei jää nagunii midagi külge, andekas õpilane saab aga kõik ise selgeks, kui on loodud tingimused arenemiseks.
Prill
Ehitusveteran
Ehitusveteran
Postitusi: 1560
Liitunud: 27 Veebr 2017, 10:36
On tänanud: 7 korda
On tänatud: 88 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas Prill »

ping kirjutas: 16 Dets 2025, 14:50 Kas "vaesemal" või "vanemal" ajal?
ju mõlemat, üheksakümnendaid pidasin silmas, kui ise krokodillidega sai mässatud ja talviti akut tuppa laadima tassitud, et hommikul tagasi tassida, et käivitumine kindlustada :)
Lisaks toonasel ajal oli sõidukil miski olulise detaili eemaldamine, olgu rool, aku, jagajakaas vm omamoodi turvameede, et hommikul üldse oleks mida käivitada :D

Ei ole generaatorite ega autoelektri asjatundja aga kas osadel generaatoritel pingeregulaator lausa külge ei olnud ehitatud. Lisaks mu "uuel" 2016 skodal on nüüdseks juba 3x vahetatud generaatori siduri nimelist juppi..
ping
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 6171
Liitunud: 28 Jaan 2016, 10:35
On tänanud: 114 korda
On tänatud: 295 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas ping »

Prill kirjutas: 16 Dets 2025, 15:13 ....
Ei ole generaatorite ega autoelektri asjatundja aga kas osadel generaatoritel pingeregulaator lausa külge ei olnud ehitatud.
Lisaks mu "uuel" 2016 skodal on nüüdseks juba 3x vahetatud generaatori siduri nimelist juppi..
Rikke seisukohalt ei ole generaatori skeemi kujundus ja pingeregulaatori asukoht määrav, seadmete juhuslikult ebanormaalsel kasutamisel.

Generaatori rihmaratta vabajooksusiduri (kuluosa) eluiga jääb lühikeseks, kui mitmesooneline (lapik)rihm jookseb natuke (kasvõi mm) nihkes ja siduriga rihmaratas kuumeneb liigselt.
Raviks tuleb kontrollida rihmarataste joondust ja vajadusel jooks sirgeks reguleerida (mõni rihmaratas või generaator ise võib olla nihkes).
:hello:
Õppefilosoofia paradoks - õpetamine on tühi töö ja vaimu närimine, sest lollile ei jää nagunii midagi külge, andekas õpilane saab aga kõik ise selgeks, kui on loodud tingimused arenemiseks.
optimist88
Ehitusspets
Ehitusspets
Postitusi: 449
Liitunud: 22 Mai 2022, 13:41
On tänanud: 26 korda
On tänatud: 12 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas optimist88 »

ping kirjutas: 16 Dets 2025, 11:23 Tegelikult, kui on peatähtis autonoomne käivitamine, isegi kui käivitusabi on aasta autos vedeledes tühjaks saanud ja ära külmunud, siis töökindlam lahendus on superkondensaatoriga käivitusabi.

Kuna enamus ei tea, et kuidas kondensaatoriga käivitusabi kasutatakse, siis siin üks video külmunud ja 9V akupingega auto käivitamisest 500F superkondensaatoriga, mille täis laadimine kasvõi -70C külmaga kestab kuni 3min.
https://www.youtube.com/watch?v=sTX-E-96UPg

Vaatasin, et Poola laos on hetkel veel 4 tükki 500F käivitit jõuluhinnaga 91eur.
Videos olev klots siis akut üldse ei sisalda? 16% oli kondeka laetus? Oled kindel, et 9V oli tühja aku pinge? Ma ei viitsinud kogu jutuvada läbi kuulata, äkki mainiti kusagil. Kondekas näitas laadimise algul 6,3V https://youtu.be/sTX-E-96UPg?t=229

Täitsa uskumatu, et pooltühjalt akult, mis starterit liigutada ei jaksa, laetakse kondekat ja siis need kaks koos annavad piisavalt vurtsu välja, starter käis reipalt ringi :thumbsup:
ping
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 6171
Liitunud: 28 Jaan 2016, 10:35
On tänanud: 114 korda
On tänatud: 295 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas ping »

optimist88 kirjutas: 16 Dets 2025, 22:12
ping kirjutas: 16 Dets 2025, 11:23 Tegelikult, kui on peatähtis autonoomne käivitamine, isegi kui käivitusabi on aasta autos vedeledes tühjaks saanud ja ära külmunud, siis töökindlam lahendus on superkondensaatoriga käivitusabi.

Kuna enamus ei tea, et kuidas kondensaatoriga käivitusabi kasutatakse, siis siin üks video külmunud ja 9V akupingega auto käivitamisest 500F superkondensaatoriga, mille täis laadimine kasvõi -70C külmaga kestab kuni 3min.
https://www.youtube.com/watch?v=sTX-E-96UPg

Vaatasin, et Poola laos on hetkel veel 4 tükki 500F käivitit jõuluhinnaga 91eur.
Videos olev klots siis akut üldse ei sisalda? 16% oli kondeka laetus? Oled kindel, et 9V oli tühja aku pinge? Ma ei viitsinud kogu jutuvada läbi kuulata, äkki mainiti kusagil. Kondekas näitas laadimise algul 6,3V https://youtu.be/sTX-E-96UPg?t=229

Täitsa uskumatu, et pooltühjalt akult, mis starterit liigutada ei jaksa, laetakse kondekat ja siis need kaks koos annavad piisavalt vurtsu välja, starter käis reipalt ringi :thumbsup:
Ei sisalda akut ja sisaldab ainult kondensaatoreid (2,7V 5x 100F).
Siin videos on testitud pinged ja laadimisvool.
https://www.youtube.com/watch?v=-2Fev3W6YDQ

Siin on neid palju: https://www.youtube.com/results?search_ ... 0%B0%D1%85

Saab ka ise teha aga hind tuleb ikkagi üle 100eur ja seepärast soovitan valmis asi osta.
https://www.aliexpress.com/item/1005007298606002.html

Saab laadida USB-C kaudu akupangalt, tööriistaakult või kasvõi käsigeneraatoriga, aga see võtab kuni 1/2 tundi.
12V akult laeb 7A (kas klemmmidega või sigarisüütajast ca 3min.
Ei karda külma ega kuuma ja võib autos vedeleda aastaid ning 3 minutiga on valmis kasutamiseks.
Isetühjeneb 24 tunni jooksul.
:hello:
Õppefilosoofia paradoks - õpetamine on tühi töö ja vaimu närimine, sest lollile ei jää nagunii midagi külge, andekas õpilane saab aga kõik ise selgeks, kui on loodud tingimused arenemiseks.
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 4184
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 45 korda
On tänatud: 140 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas kunn24 »

5x 100 F järjest =20 F, mitte 500.
12V akult laeb 7A (kas klemmmidega või sigarisüütajast ca 3min.
4,2 Wh.
Mahtuvuse 20 F järgi on energiahulk 12 V puhul lisaks 10 x suuremaks jutustanud, on hoopis 0,4 Wh.
Su video järgi käivituskatsel sain mahtuvuseks 2 Wh, kuid siis oled kondekatega vähemalt 5x puusse pannud.
Mu kõige väiksem läpaka sisemine aku on ka 20 Wh kanti.
Hiinlane valetab tema spetsis mahtuvuse kohta nii, et suu suitseb. USB kaudu selle mahtuvust arvestades, ei saa telefonigi laadida.
Täiesti tühja akuga see stardilaengut sealt välja ei ime. Kõige hullem, et sellega saab vale lootuse selliseks puhuks, eriti, kui matkata tema toomiseks mitu km-d.

Kood: Vali kõik

Chat GPT arvutus:
on kondensaator mahtuvusega 20 F ja seda laetakse pingeni 12 V. Mitu Wh on laeng?

Kondensaatorisse salvestatud energia arvutatakse valemiga

E=12CV2
E=
2
1
	​

CV
2

Kus

C=20 F
C=20F

V=12 V
V=12V

Arvutus:

E=12⋅20⋅122=10⋅144=1440 J
E=
2
1
	​

⋅20⋅12
2
=10⋅144=1440J

Teisendame džaulid vatt-tundideks:

1 Wh=3600 J
1Wh=3600J
E=14403600=0,4 Wh
E=
3600
1440
	​

=0,4Wh

Kood: Vali kõik

on 5 kondensaatorit 2,7 V ja 100 F. Vaja on need ühendada patareiks. Mil viisil ja palju tuleb mahtuvuseks?

Sul on 5 superkondensaatorit, igaüks

2,7 V

100 F

Eesmärk on teha neist „patarei“ ehk suurema pingega energiaallikas.

Õige ühendusviis: järjestikku

Kui tahad pinget suurendada (nagu patarei puhul), tuleb kondensaatorid ühendada järjestikku.

🔌 Järjestikühenduse omadused:

Pinged liituvad

Mahtuvus väheneb

Arvutame tulemuse
Maksimaalne pinge:
Ukogu=5⋅2,7=13,5 V
U
kogu
	​

=5⋅2,7=13,5 V
Kogumahtuvus:

Järjestikühenduses:

1Ckogu=1100+1100+1100+1100+1100
C
kogu
	​

1
	​

=
100
1
	​

+
100
1
	​

+
100
1
	​

+
100
1
	​

+
100
1
	​

Ckogu=1005=20 F
C
kogu
	​

=
5
100
	​

=20 F
✅ Tulemus

Pinge: 13,5 V

Mahtuvus: 20 F

⚠️ Tähtis märkus (superkondensaatorite puhul)

Superkondensaatorid peavad järjestikühenduses olema tasakaalustatud, muidu võivad üksikud kondensaatorid ülepinge saada.

Tavaliselt kasutatakse:

tasakaalutakisteid (nt 10–100 kΩ iga kondensaatori paralleelis)

või aktiivset balancing-skeemi

Kui tahad, võin aidata ka:

energiakoguse (Wh) arvutusega

balancing-takistite valikuga

sobiva kasutusnäite (nt 12 V süsteem)
Juhe teab kõike.
ping
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 6171
Liitunud: 28 Jaan 2016, 10:35
On tänanud: 114 korda
On tänatud: 295 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas ping »

kunn24 kirjutas: 17 Dets 2025, 01:11 .... Su video järgi käivituskatsel sain mahtuvuseks 2 Wh, kuid siis oled kondekatega vähemalt 5x puusse pannud. ...
Edastasin lihtsalt müügiinfot ja ei ole ise seda lahti võtnud vaatamaks, et millised elemendid on sees.
(Lobaroboti puuduliku loogika alusel koostatud teksti ma isegi ei vaevu lugema.)

Loodusseaduste mõistmiseks ja üldharivaks nuputamiseks võiks huvilised lahendada järgmised ülesanded:

1) Kui on ühendada järjestikku 5x 12V 10Ah akut, siis kas saame jadalülituses akupaki mahutuvusega 60V 2Ah või siis ikkagi 60V 10Ah?

2) Kui 24V veoautol on 2x 12V 200Ah akut ühendatud järjest, kas siis tekkib akupatarei 24V 100Ah?
Kõige hullem, et sellega saab vale lootuse selliseks puhuks, eriti, kui matkata tema toomiseks mitu km-d.

Kondepaki hea omadus ongi see, et see võib vedeleda pidevalt (aastaid) masinas ja ei pea mitte "kuskilt tooma", talvekülmas läbi külmuda aga ikkagi on lahinguvalmis, samas kui akustarti tuleb hoida soojas ja iga talve hommikul autosse kaasa vedada.
Suvel looduses matkates on nagunii autos piisava mahutavusega akupank, USB seadmete kasutamiseks.

Mul sõber pikamaarekkajuht kiidab ja kasutab juba aastaid kondestarti termohaagiste külmamootorite käivitamiseks (varemalt akustardid surid igal talvel).
Kui muidu peaks oma veduki akult vedama 8m külmunult krussis jämedat kallist kaablit, siis sellega on palju mugavam ja kiirem (rekkajuhil sõidumeerik arvestab tööaega).
:hello:
Õppefilosoofia paradoks - õpetamine on tühi töö ja vaimu närimine, sest lollile ei jää nagunii midagi külge, andekas õpilane saab aga kõik ise selgeks, kui on loodud tingimused arenemiseks.
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 4184
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 45 korda
On tänatud: 140 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas kunn24 »

Tühja jutu asemel otsi kondede jadaühenduse valem. Kui ütled, et nende puhul see ei kehti, siis tahan näha tõsise allika viidet.
Tee ranget vahet kondekapatarei mahtuvuse muutumisel ühikutes F ja Wh. Viimane on J teisendus, mis on ülevaatlikum.
Viimsel puhul mahtuvused summeeruvad iga ühendusviisi korral.
Seega, ole kena, anna 100 F konde mahtuvus ühikutes Wh pingel 2,4 V (väikese varuga) ja patarei jaoks korruta 5-ga. Siis veendud ise, et su "üldhariv" jauramine langeb kohe ära.
F puhul on kondeka energiahulga valemis pinge ruutsõltuvus, sellest ka see erisus. On näha ka sinu väidetud autoidioodi arvutuses, kui viitsiksid vaadata.

Kui sinu reklaamitud seadme energiahulk Wh vastaks, siis peavad selles olema konded 5x 500 F järjestikku. Sellised konded on olemas, kuid siis tekib küsimus, miks sa üldse manisid 5x 100 F kondesid :?: :!:

Kuid kasutu on see seade sellegipoolest, kui aku on tühi. Sobib vaid sulfateerunud aku abistamiseks ja seda ka bensuka puhul, sest ta võtab selle laengu abistatavast akust endast! Diisli puhul küünalde lülitamisega on kogu laeng kadunud neisse ja starteri vedamiseni ei jõutagi.

Lühidalt. Seadme kasutusvaldkond on väga ahas, tema peale loota ei tohi ja salvestunud energiahulk on väga väike. Isegi 1 AA toiteelement mahutab 1,5 V x 1,5 Ah= 2,25 Wh, st ligi 5x rohkem, kui 5x 100 F; 2,7 V kondekapatarei või 5x 500 F kondekapatareiga sama. Ehk proovid kindlalt autot käima tõmmata 1 AA elemendiga? Jõudu! :grin:
Juhe teab kõike.
Urmas
autodidakt
Postitusi: 13147
Liitunud: 17 Apr 2009, 23:51
On tänanud: 408 korda
On tänatud: 445 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas Urmas »

Vahepalaks kuni te siin vaidlete klotsi tehniliste andmete üle, siis ostsin kunn24 soovitusel selle 6 meetrit 25mm2 keevituskaablit ja hakkasin üritama joota kõigepealt kiud tina täis. Ei saanud ühegi valemiga hakkama, sest kummiisoltasiooni lõikasin ära max 10mm ja kumm kippus kärssama minema. Lõin õhtul üritusele käega, aga täna staabis mõtlesin veidi ja lasin hallrakkudest igatsugu variante läbi kuni käis heurekka!!! Võtsin 10mm kübarmutri, keerasin pisikeste kruustangide vahele, minigaasipõletiga lasin kuumaks, lasin sinna tina sisse, hoidsin kuumana ja pistsin kaabli otsa sisse. Enne muidugi tegin kaabli halja osa pastaga kokku. Võtsin välja ja vau! Natuke palju küll oli tina ümber, kuid üleliigse lasin lihvmasina peal maha ja otsa lihvides sai veendutud, et tõesti olid kiudude vahed ilusti tinaga koos. Nüüd jäi üle ainult krokodilli vasest osa kruustangide vahele keerata, kaabli kohale veidi pastat, põletiga kuumaks, veidi tina "kõrvade" vahele ja surusin kaabli otsa vedela tina sisse, natuke ootamist ja kinni ta oligi. Vähemalt endal on küll hea meel, et hakkama sain just nii jämeda kiulise kaabliotsa jootmisega. Ja ei mingit isolatsiooni kärssamist enam. :yahoo:
NB! Ei võta materiaalset vastutust oma kommentaarides soovitatu kasutamise eest! ;)
ping
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 6171
Liitunud: 28 Jaan 2016, 10:35
On tänanud: 114 korda
On tänatud: 295 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas ping »

kunn24 kirjutas: 17 Dets 2025, 12:33 Tühja jutu asemel otsi kondede jadaühenduse valem.
Kui ütled, et nende puhul see ei kehti, siis tahan näha tõsise allika viidet. ...
Et siis usud tõsimeeli, et 5 tükki 10Ah akut jadasse ühendades tekkib 2Ah mahutavusega akupatarei?

Ajaviiteks võib teste vaadata: https://www.youtube.com/results?search_ ... rter+Test+
:hello:
Õppefilosoofia paradoks - õpetamine on tühi töö ja vaimu närimine, sest lollile ei jää nagunii midagi külge, andekas õpilane saab aga kõik ise selgeks, kui on loodud tingimused arenemiseks.
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 4184
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 45 korda
On tänatud: 140 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas kunn24 »

Kordan veel kord, Wh või J arvestuses mahtuvused summeeruvad sõltumata ühendusviisist nii nagu akudel ikka ja sa tekitad täiesti sisutut diskussiooni.
Palusin sul arvutada välja 1 100F kondeka energiahulga ühikutes Wh pingel 2,4 V .
https://et.wikipedia.org/wiki/Kondensaator
kondeka energia.PNG
Saadud tulemus jaga 3600-ga, saad Wh. Tulemus on sinu arvutatuna ___________?
Igaks juhuks, äkki saad nägijaks? https://sisu.ut.ee/elektroonika/53-kond ... eluhendus/
Siis arvuta 5 kondeka jadaühenduse mahtuvus F. Tulemus _______?
Siis sama valemiga saadud mahtuvus ühikutes Wh pingel 12 V. Tulemus _______?
Palun kõik arvutuskäigud esitada.
Ajaviiteks võib teste vaadata
Lisaks eelmainitule, mida kirjutasin, siin tuleb palvetada masina juures 5 min ja siis loota, et äkki joppab? No mine kuskile... Kusjuures seadme peale on mingi müstiline 500 F luuletatud. Äkki ongi ta sees 5x 2500 F? Kuid selliseid pole saada, on 3000 F. Võimalik, et on 6 sellist järjest.
Aga mõttetuid masinaid on veelgi: https://www.youtube.com/watch?v=E1Q9hhEhsfU
Juhe teab kõike.
optimist88
Ehitusspets
Ehitusspets
Postitusi: 449
Liitunud: 22 Mai 2022, 13:41
On tänanud: 26 korda
On tänatud: 12 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas optimist88 »

kunn24 kirjutas: 17 Dets 2025, 15:39 Aga mõttetuid masinaid on veelgi: https://www.youtube.com/watch?v=E1Q9hhEhsfU
See oli päris lõbus :). Sain positiivse emotsiooni. See on mänguasi aga üldsegi mitte mõttetu mänguasi!

Teemasse - kui ma õigesti aru sain, siis sa väitsid, et superkondekas, millega POOLtühja akuga auto käima saadi, mahutab ARVUTUSLIKULT vähem energiat kui 1xAA element. Okei. Aga kui eeldada, et tõe kriteerium on praktika (seade ju töötas) siis pidi seal energiat ikkagi rohkem olema kui AA jagu. Järelikult on kas arvutuses viga või siis on hiinlased algandmetega puusse pannud (see viimane ei üllataks siin kedagi.)
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 4184
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 45 korda
On tänatud: 140 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas kunn24 »

Mina oma arvutustes ei eksi kunagi, :P.
Kuid leidsin hiinlaselt 6x3000 F patarei ("kokku" siis 500 F), igal kondel on peale kirjutatud ka ta energiahulk 3 Wh. Eespool viidatud valem annab koos 3600-ga jagamisega 3,03 Wh. Seega klapib.
https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... in_prod%3A
Selline siis summa summarum oleks 18 Wh.
AA element oli meil siis kui palju? 2,25 Wh. Loomulikult need ka varieeruvad, kuid 400 € saab neid siis antud superkondedena 8 tk.
Trikk ongi selles, et 1. sinna näidetesse valitakse asju ja tingimusi hoolikalt. Kõik negatiivsed "plääd" hüljatakse.
2. Mingi viletsa aku sisetakistuse kompenseerimise seade annab, kuid siis on eelduseks, et mootor oleks paugupill.
Eespool juba panin arvamusi küll, üle ei viitsi korrata. Ei ole mõtet hakata füüsikareegleid eirama ja painutama.

Kui tahta autosse mingeid akuturgutajaid pista, siis oli variante erinevate trelliakudega. Ei pea akule raha kulutama.
Viimati muutis kunn24, 17 Dets 2025, 18:03, muudetud 1 kord kokku.
Juhe teab kõike.
Urmas
autodidakt
Postitusi: 13147
Liitunud: 17 Apr 2009, 23:51
On tänanud: 408 korda
On tänatud: 445 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas Urmas »

Käisin vahepeal pahega tegelemas ja ajaviiteks samaaegselt otsustasin ka teise kaabli otsad ära joota ning tulemuseks tuli pildil olev. Teades kunn24 "tähenärijalikkust" ;) , siis oleks huvitav kuulda tema arvamust jootekvaliteedi kohta minu meetodil. Veidi tehtut mudides avastasin, et tina oli vist pindpinevusega roninud ka isolatsiooni alla.
Kaabliotsa jootmine.jpg
Viimati muutis Urmas, 17 Dets 2025, 18:02, muudetud 1 kord kokku.
NB! Ei võta materiaalset vastutust oma kommentaarides soovitatu kasutamise eest! ;)
new1
Ehitusspets
Ehitusspets
Postitusi: 684
Liitunud: 18 Mär 2011, 17:40
On tänatud: 21 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas new1 »

Ega üks keskmine käivitus tarbibki kokkuvõttes vähem energiat(või samasse suurusjärku), kui sisaldab üks pisike patarei.
kunn24
Ehituspenskar
Ehituspenskar
Postitusi: 4184
Liitunud: 11 Veebr 2018, 14:45
On tänanud: 45 korda
On tänatud: 140 korda

Re: Käivituskaabli ristlõige?

Postitus Postitas kunn24 »

Urmas, mina joodan selliseid ühendusi pärast krimpimist juhtmeotsa poolsest otsast. Sinu tehnoloogia on mulle ootamatu ja ei ole katsetanud. Kui see juhe läinuks kaablikinga, siis vaid pressliide ja liimiga termokahanev toru peale.
Juhe teab kõike.
Vasta